Sahabat dunia akhirat.. InsyaAllah

Sunday, August 15, 2010

sketsa Ramadhan....

sketsa Ramadhan....
Gambar adalh hiasn semate mate
Pada suatu ptg,mak minah menyuruh anaknye dol pergi ke bazar mmbeli juadah untuk berbuke puase kerana suaminye Pak Teh masih blom pulang dari tempat kerja.. dol telah pergi ke bazar pada jam 6.00 ptg dgn menaiki motorsikal kesayangannye,RxZ berwarna merah yg dibelikan ayahnye pada tahun lalu..

sebelum dol pergi ke bazar,berlaku lah perbualan dibawah.. : )

mak minah : dol, nnti belikan mak air kelapa dengan nasi kerabu. smalam abah ko kate teringin makan nasi kerabu dengan air kelape.

Dol : Beli tu je??

Mak Minah : emm... lpas tu ko beli la mertabak ayam 2 dgn roti john sebungkus. Pastu belilah kuih kemboje, kuih seri muke dgn kuih lepat. jgn lupe keropok lekor. belilah dalam seringgit. lpastu ko beli la bla.. bla.. bla..

Arakian.selepas beberape ketika pon selesai la sudah suruhan Mak minah terhadap anak kesayangannye Dol untuk mmbeli plbagai juadah berbuke puase tahap x ingat punye banyak.. sehingga menyebabkn Dol tpakse mengambil kertas kajang untuk menyalinnye..(hiperbola sungguh) .   Lalu Mak Minah berkate lagi:-

Mak Minah : Dol, nnti jgn lambat sgt.Jgn dah dekat maghrib baru nak balik.nnti bsing abah kamu tu. 

Dol : Don't worry la mak. comfirm kjap je nnti da smapi umah balik. Motor Dol tu kan Laju nak mmpus.

Mak Minah : Laju tu laju lah jugak. Nnt ade pape jadi kat ko sape nk pakai baju raye tu?? Mak da siap jahit da tadi. Membazir je kalo x de yg pakai. (ade ke patot mak ckp cmtu kat anak??)

Dol : yelah2 (tadi die jugak yg sowh cepat)

Syahadan,maka pergilah Dol ke bazar seperti yg dipesan oleh ibunye.Lalu bersegeralah beliau mmbeli plbagai juadah yg banyak nk mampus tahap xingat.Kemudian... sementara di rumah pule.. Pak Teh baru pulang dari kerja.

Pak Teh : Mane Dol??xnmpak pon dari tadi..

Mak Minah : Dol tadi pegi bazar.

Pak Teh : x balik2 lagi?

Mak Minah : Entahla.tadi die kate kjap je.katenye nk naik motor laju2 biar cpat smpai. ni dah dekat maghrib  dah ni.

Pak Teh : Banyak sgt ke kamu sowh die beli??

Mak Minah : xde la bnyak sgt.slalunye kamu due branak yg melantak mcm x pnah makan setaun tu yg tadi saye sowh si Dol tu beli lebih cket.

Kemudian.. Dol smpai dgn tangan yg pnoh dgn plastik makann..

Dol : assalamualaikum.

Mak minah : waalaikumsalam. Mak ingat ko da xnk balik Dol.Rupenye balik lagi ko ye Dol.

Dol : ish mak ni,,gaye cam Dol ni jahat sgt je..

Mak Minah : yelah2 papejelah..dah tolg mak Hidang makann banyak nk dihidang ni..
Lalu Dol pun mmbantu maknye menghidang juadh berbuke..

Pabila azan berkumandang mereka sekeluarga pn makan bersame..kemudian

Dol : mak, Dol Dah kenyang ni.. nk mandi dulu.

Mak Minah : aih?? siket nye kamu makan??selalu bkan men lagi???

Dol : ptg tadi org dah makan la...

Mak Minah : owh.. yela2 pegi la mndi..

Perbualan itu mencuri perhatian Pak Teh yg masih menjamah nasi kerabunye..

Mak minah : yg awak tu muke berkerut tu kenape? nasi kerabu tu x ckop ke??

Pak Teh : eh xdelah.. awak x pelik ke dgn anak awak ?

Mak minah : pe yg pelik nye??

Pak Teh : yela. die kate dah mkan ptg tadi. Bile mase die mkan??

Mak Minah : agaknye die makan mase saye sowh beli Juadah berbuke puaseee........

Mak Minah berase hairan lalu..

Mak Minah : Abdullah bin Ahmad Puteh....!!!!!!!!!!!

Suasane yg tidak dpt digambarkan oleh penulis telah berlaku.. Kejadian itu menyebbkan kawasan kediaman di kampong Majazi menjadi gempar disebbkan jeritan dan bebelan Mak Minah.

The End

haha.. ni tga boring n pening.. bahane akibat studi MTC 012 la ni.. disebabkan stress bercantum dgn lapar lalu menghasilkn karya agung di atas... tapi.. pnah x korng alami situasi mcm ni?? hehehe renung2 kn...
Aku tgok gamba ni rase cam nk baham je lappy ni.. bile nak buke ni..
Tempat di mane Dol dipercayai pergi setelah mmbeli Juadah berbuke..xtaw r die buat ape..


No comments:

Post a Comment