Sahabat dunia akhirat.. InsyaAllah

Monday, August 9, 2010

Akulah da'ie itu..




Assalamualaikum 
huhu.. seidikit coretan..
coretan seorang siswa
seorang siswa yang hidup..
hidup dalam iklim liberal...
yg sangat2 memerlukan pembaharuan n perubahan...
perlunya kebangkitan.. n perlunya kesedaran...
tapi....
bile sebut pasal pembaharuan,org pikir laen,
sebut pasal pembaharuan,org pikir laen,
bukn ape..tp tu la mentaliti masyarakat sekarng...
xboleh ade perubahan sikit.. 
nnti mulelah..itu salah ini salah..
itu sesat.. ini sesat..
ops... sensitif kot...
hehe..
Oi.. pe ko nak cakap ni riz??? xde kene dgn tajuk pon...
sape kate xde kaitan... ni nk cakp la ni...
sebut pasal dai'e,pe yg ade dalam kepale korang???
orng yg zuhud gile,berjanggut,kopiah putih,serban,jubah,tasbih,naskah yassin dalam poket...
tu la stereotype tuk dai'e dalm kpale kebanyakn orng...
so.. sapekah dai'e ni sebenarnye??? adakah anda seorang dae'i??atau saye? atau die?? atau pon pakcik yg selalu lpak kat masjid tu?? atau org tue yg kuat mmbebel??
sape sebernanya yg disebut sebagai seorang dai'e?
hah..btol lah tu...
Pe yg betolnye???
  Betol la..ANDA seorang dai'e..ana juga seorang dai'e..die juga seorang dai'e..
eh??Gurau pe ni??saya ilmu pun x tinggi mane..nak dakwah orang pulak..pakai baju pon x btol..mengaji pon x betol lagi..saya x cukop SEMPURNA untuk jadi seorang dai'e..

Eh??sape kate nak jadi dai'e kene tahu semue tu??same kate nak jadi seorang dai'e..
Nabi Muhammad s.a.w. bersabda:
"sampaikan walau satu ayat"

So,xde sape pon mention nak jadi dai'e kene hafal kitab2 hadith bertingkat-tingkat,xde sape pon yg kate nk jadi dai'e kene pandai mengaji siap dgn taranum..xde sape kate kene jade SEMPURNA baru ley jadi dai'e.

ok2...tapi saye ni mane reti nk bg bagi ceramah..pastu saya ni dga lagu pon lagu hentah hapehape hentah..nnti ape org kate..

Owh..Tu je masalahnye??xsemestinye ceramah je kire dakwah..menunjukan contoh yg baik itu satu dakwah..menegur kesalahan kawan juga satu dakwah..mengajak org kearah kebaikan pon kire dakwah la tu... "Yop, bnde yg ko buat tu salah,Islam x bagi umatnye buat macam tu..."
tu dakwah la tu.. susah ke??

Lagu??knape dgn lagu?? lagu kan hiburan...xsalah untuk berhibur,selagi ianya x melalaikan..nak dga lagu ape pon dga la..selagi lagu tu x menghina tuhan..selagi lagu tu x bertntangan dgn akidah islam..
so,ape lagi masalahnye??

so.. sapekah dai'e ni sebenarnye??? adakah anda seorang dae'i??atau saye? atau die??

AKULAH DAI'E ITU..

No comments:

Post a Comment