Sahabat dunia akhirat.. InsyaAllah

Friday, January 14, 2011

Pemilik Blog Ni Dah Mati??

Huh?? betol ke ni??

Yup.. mmg betol.. pemilik blog ni da mati.. sbb tu la da lame xde entry..

Owh.. Jadi ini bukan gurauan lah ye??

bukan.. ini sgt benar.. dan bukannye gurauan.. dan ana berterima kasih kepada org yg mmbunuh ana...

eh2 xpaham..

xpe.. xperlu paham benda yg x penting pon.. cume ana nk ckap bnda yg ana rase mungkin ana patut cakap.. n xksah la nk dgaq atau x.. xperlu nk difikir logik akal sbb kalo bermain logik, dgn taraf pemikiran skarang ni logik dan x logik tu sukat ditafsir.. jadi x perlu difikirkn..

Jadi ape yg perlu dicakapkan??


ana x pernah kate ana budak baik

jadinye???


don't judge a book by it's cover.. jgn tengok ana dari penampilan.. mmgla nmpak mcm baik tp ana xpernah kate pon ana baik.. kalau ikutkan pembunuh bersiri pon akan berkelakuan baik di depan org ramai.. jadi same la mcm ana.. depan org ramai pun ber aksi seperti org baik2.. tp skali pon ana x kate ana ni baik2...

kenape macam tu??

ana same je mcm org2 lat luar sane.. same je.. mungkin lebih teruk..jahat ke ana ni?? jahat tu subjektif.. kalo kire2 da boleyh kire jahat la.. tp x nmpak pon mcm jahat..

bukn ke kadang2 tu berkongsi ilmu2 yg bermanfaat?? tu kire jahat lagi ke??

jahat ke x itu x menghalang seseorng untuk berkongsi ilmu.. pendapat ana,, xde alasan untuk tidak menyampaikan ilmu agama..perlukah ditunggu sehingga smue dosa2 itu terhapus baru menyampaikan kebaikan kepada org len??perlukah mndapat pengiktirafan sebagai alim untuk menyampaikan ilmu agama kpd org laen??walaupun sedikit??atau perlukah sempurna dari segala segi sehingga kite layak digelar alim ulama atau profesor atau doktor baru kite boleyh berkongsi ilmu??? kalo macm tu maaf la.. ana bukan profesor atau dokter atau alim ulama.. ana cume org yg jahat yg hanya ingin berkongsi sedikit kebaikan..dan kalo sekalipon hanya org yg baik2 saje yg kebanyakan org terima pendapatnya atau menerima ilmunya.. ana x peduli pon.. sbb ana kn jahat.. ana buat suke hati.. jadi suke hati lah ana nk sampaikan kebaikan pon..walaupon ana jahat..

Tapi biasenye org yg menyampaikan kebaikan tu akan berbuat kebaikan terlebih dahulu..supaya menjadi contoh kepada yg lain..bukan mcm tu ke?? dalam hadith pon ade sebut macm tu rasenye..

betol tu.. mmg x salah lagi.. tp jgn diukur keburukan dan kejahatan itu melalui kaca mata dunia.. adakah org yg diketahui jahatnye itu terus menerus mask kedalam neraka?? siapa yg tentukannye?? anda??ana??atau sesiape yg membaca blog ni??adakah mmg mnjadi takdir seseorg yg jahat itu masuk neraka??dan tiada apa yg darinye diterima??walaupun sedikit kebaikan?? dan adakah yg baik itu dijamin masuk Syurga??dan adakah org yg baik itu tiada kesalahannya?? kebalkah org2 yg baik itu dari dosa??jadi adakah perbezaan antara baik dan jahat itu???? ana percaya pembaca blog ni smua berakal.. pandai2 belaka.. pasti tahu jawapannya kan???

Jadi kenape xlakukan kebaikan dan tinggalkn la smue kemunggkaran..kenapa perlu ragu2 lagi??


Ragu??tidak perlu ragu dalam meninggalkan keburukan..dan x pernah ragu dalam melakukan kebaikan.. namun,, hakikatnya x mudah untuk meninggalkn keburukan yg dah lame bertapak di hati??? bukan begitu?? betol sekarang da berubah,da pandai ke masjid mungkin, dan pandai berusrah mungkin, da pandai mmberi tazkirah pendek mungkin, da pandai bertudung mungkin, dah pandai menutup aurat mungkin, da pandai mengurangkan pergaulan bebas mungkin, da pandai bersolat mungkin,dan pandai macam lagi lah yg kearah kebaikan.. dan x semestinya bile dan pandai berkelakuan baik..lalu smue keburukan terdahulu tros hilang.. barangkali masih ade lagi..dan barangkali mmg susah nk tinggalkan perkara yg dah sebati dalam hidup semasa jahil dulu.. barangkalibanyak kebaikan yg dibuat, namun mulut ni masih lagi dgn kate2 kesat..barangkali selalu kaki ini ke tempat ibadah menunaikan solat.. tapi diri masih lagi terbiasa dgn pergaulan bebas,, bukn tidk cube menegah.. tapi sememangnya ia payah..

emm..Mungkin betol jugak tu..

mungkin betol mungkin tidak..mungkin baik mungkin jahat.. ana x pakse pon sesape untuk terima ape yg ana ckap.. tp masing2 boleyh pikir sendiri kan.,?? terpulang lah kpd diri masing2..cume nak pesan.. bila seseorng judge anda tetapi die tidak tahu masa silam anda,, anda kate ape yg dikatakan itu salah.. tp mengapa bila anda judge org lain tanpa tahu hikayat dan sejarah terdahulu.. lalu anda katekan yg ia sememangnye salah.. belajar dan berpikirlah terlebih dahulu sebelum mmbuat kesimpulan..

p/s:terima kasih kerana membunuh kebatilan dalam diri..
   lebih molek kiranya jika kebaikan itu dibentuk selepas kebatilan itu dibunuh..
  pertolongan amatlah diperlukan dalam mmbina kebaikan dan bukannye caci maki..

No comments:

Post a Comment